Kılıçlı Peygamber-2
Hz. Hamza'nın Sîfü'l-Bahr'e Gönderilişi
Seferin Tarihi ve Mevkii
Sîfü'l-Bahr seferi, Peygamberimiz
(a.s.)ın Medine'ye hicretinden yedi ay geçtikten sonra, Ramazan ayında idi.[57]
Sîfü'l-Bahr, lys nahiyesinde olup,[58]
Cühenîlerin arazisindendir.[59]
Seferin Gayesi ve Sebebi
Kureyş müşrikleri Peygamberimiz (a.s.)ı
Medine'de de rahat bırakmamakta; kendisini ter-ketmeleri için, Medineli
Müslümanlara tehditli mektuplar göndermekte;[60]
onu öldürmeleri veya Medine'den sürüp çıkarmaları için de, Abdullah b. Übeyy b.
Selûl ile Evs ve Hazrec kabilesi müşriklerine ültimatomlar vermekte idiler.[61]
Aynı zamanda, Müslümanlara hac yollarını
da kapamışlardı.
Bunun için, Suriye ticaret yollarını
keserek, kendilerini ticarî ve iktisadî cihetten sıkıntıya düşürüp yola getirmek
gerekiyordu.[62]
İslam Mücahidlerinin Sîfü'l-Bahr'de Müşriklerle Karşılaşmaları
Peygamberimiz (a.s.), Sîfü'l-Bahr'e
göndermek üzere, ilk defa olarak Hz. Hamza için bayrak bağladı.[63]
Hz. Hamza'nın bayrağı beyazdı ve onu
müttefiki Ebu Mersed b. Kennaz b. Husayn taşımakta idi.
Ebu Mersed, uzun boylu ve gür saçlı
idi.[64]
Peygamberimiz (a.s.), Hz. Hamza'nın
maiyyetine-hepsi de Muhacirlerden olmak üzere-30 süvari vermişti.[65]
Hz. Hamza'nın maiyyetine Ensardan hiç
kimsenin verilmemesinin, Akabe Bey'atında Ensara sadece Peygamberimiz (a.s.)ı
Medine'de koruma şartı koşulmuş olmasından ileri geldiği; bunun için,
Peygamberimiz (a.s.)ın, Bedir savaşına çıkıncaya kadar, Ensardan hiç kimseyi
askerî seferlere göndermediği, bu devrede onlara kendisini ve Muhacirleri
korutmakla yetinmiş olduğu söylenir.[66]
Hz. Hamza'nın maiyyetindeki 30 süvari
arasında:
1- Ebu Ubeyde b.
Cerrah,
2- Ebu Huzeyfe Utbe b.
Rebia,
3- Salim Mevlâ Ebi
Huzeyfe,
4- Âmir b. Rebia,
5- Amr b. Sürâka,
6- Zeyd b. Harise,
7- Kennaz b. Husayn,
8- Mersed b. Kennaz,
9- Peygamberimiz (a.s.)ın azadlısı Enese de
bulunuyordu.[67]
İçlerinde Ebu Cehil b. Hişam'ın da bulunduğu, Mekkeli müşriklerden 300 süvarinin
himayesinde Şam'dan dönüp Mekke'ye git
mek isteyen ticaret kervanı Sîfü'l-Bahr'e (deniz sahiline) gelmiş bulunuyordu.[68] İki taraf, çarpışmak için
saf bağladılar.[69]
mek isteyen ticaret kervanı Sîfü'l-Bahr'e (deniz sahiline) gelmiş bulunuyordu.[68] İki taraf, çarpışmak için
saf bağladılar.[69]
Mecdi b. Amr el-Cühenî'nin Arabuluculuk Edişi
O sırada, iki tarafın da dostu ve
müttefiki olan Mecdi b. Aımr el-Cühenî, yetişip araya
girdi.
Kâh onlara, kâh bunlara gide gele, en
sonunda iki tarafı da çarpışmaktan vazgeçirdi.
Hz. Hamza, arkadaşlarıyla birlikte
Medine'ye döndü.
Ebu
Cehil de, ticaret kervanı ve arkadaşlarıyla birlikte Mekke'ye yöneldi.[70]
Hz. Hamza; Peygamberimiz (a.s.)ın yanına dönünce, Mecdi'nin araya girip yaptığı
hizmetini haber verdi.[71]
Peygamberimiz (a.s.), Mecdi b. Amfin,
Müslüman olmadığı halde[72]
kendiliğinden bu arabuluculuğu yapıp çarpışmayı önleyişine memnun oldu ve bu
husustaki başarısını tebrik ve takdir buyurduğunu açıkladı.
Mecdi'nin kendi cemaatından gönderdiği
kimselere de elbiseler giydirdi.[73]
Ubeyde b. Hâris'in Râbığ'a Gönderilişi
Seferin Tarihi ve Mevkii
Râbığ seferi, Peygamberimiz (a.s.)ın
Medine'ye hicretinin 8. ayının başında, Şevval ayında idi.[74]
Râbığ; hacıların Mekke'ye giderken
geçtikleri, Ebvâ ile Cuhfe arasında bulunan bir vadi olup,[75]
Cuhfe'ye uzaklığı üç mildir.[76]
Seferin Sebep ve Gayesi
Râbığ seferinin sebep ve gayesi de,
Sîfü'l-Bahr seferi için gösterilmiş olan sebep ve gayenin aynısıdır.[77]
Râbığ Seferine Katılan Süvarilerin Sayısı
Peygamberimiz (a.s.); Ubeyde b. Hâris'i
Râbığ'a gönderirken,[78]
ona bir bayrak bağlam işti .[79]
Bağlanan bayrak beyaz bezdendi.[80]
ve Ubeyde b. Haris, Hz. Hamza'dan sonra, bayrağı bağlanan Müslümanların ilki
idi.[81]
Ubeyde b. Hâris'in bayrağını Mıstah b.
Üsâse taşımıştır.[82]
Ubeyde b. Hâris'in maiyyetine verilen
süvarilerin sayısı 60[83]
veya 80 idi.[84]
Onların hepsi
Muhacirlerdendi.
İçlerinde Ensardan hiç kimse yoktu.[85]
Mücahidlerin Müşriklerle Karşılaşmaları
Muhacir mücahidler Hicaz'da
Seniyetü'l-mere'nin aşağısında,[86]
Râbığ vadisinde Ahyâ diye anılan bir suya eriştiler.[87]
Orada, Kureyşîlerden, büyük ve kalabalık
bir cemaata rastladılar.[88]
Kureyşîler, Ebu Süfyan Sahrb. Harb'in
kumandası altında 200 kişi idiler.[89]
Bu müşriklerin, İkrime b. Ebu Cehil'in
veya Mikrez b. Hafs'ın kumandası altında bulundukları da söylenir.[90]
İki taraf da, hayvanlarını otlatmak için,
yoldan saptılar.[91]
Çarpışmak için ne saf bağladılar, ne de
kılıç sıyırdılar.
Ancak, aralarında hafif bir tutuşma,
çatışma, ok gösterisi yapıldı.[92]
Sa'd b. Ebi Vakkas o gün ilk oku attı ve İslâm'da ilk ok, onun tarafından orada
atılmış oldu.[93]
Sa'd b. Ebi Vakkas arkadaşlarının önüne
geçti, ok çantasını açtı.
Arkadaşları da onu kalkanlarıyla
siperlediler.
Sa'd b. Ebi Vakkas, ok çantasındaki
oklarını atıp tüketinceye kadar, müşriklere ok yağdırdı.
Sa'd b. Ebi Vakkas'ın çantasında yirmi ok
vardı.
Kendisinin attığı hiçbir ok boşa
gitmiyor, insan veya hayvandan, hangisine değiyorsa, onu ya öldürüyor, ya da
yaralıyordu.[94]
Müşrikler, Müslümanlara yardımcı
kuvvetler geleceğini sanarak korktular.[95]
İki taraf da, adamlarını esirgeyerek,
birbirlerinden ayrıldılar.[96]
Sa'd b. Ebi Vakkas, Ubeyde b.
Hâris'e:
"Ardlarına düşseydik, onları öldürürdük!
Çünkü onlar korkarak dönüp gittiler" dedi.[97]
Mikdad b. Amr ile Utbe b. Gazvan'ın Müslümanlar Tarafına Kaçmaları
Müslüman oldukları halde o güne kadar
Peygamberimiz (a.s.)ın yanına gelmeye muvaffak olamayan Mikdad b. Amr ile Utbe
b. Gazvan, Müslümanlara kavuşabilmek umudu ile, müşriklerin yanına katılıp yola
çıkmışlardı.
Müslümanları görünce, onların yanına
kaçtılar.[98]
Sa'd b. Ebi Vakkas'ın Harrar'a Gönderilişi
Seferin Tarihi ve Mevkii
Harrar seferi, Peygamberimiz (a.s.)ın
Medine'ye hicretinin 9. ayının başlarında, Zilkade ayında idi.[99]
Harrar, Hicaz'da[100]
Cuhfe yakınında bir suyun adı olup,[101]
Cuhfe'den Mekke'ye gelinirken Mahacca'nın solunda ve Gadîr-i Hum'un
yakınındadır.[102]
Seferin Gayesi ve Sefere Katılanların Sayısı
Peygamberimiz (a.s.) Sa'd b. Ebi Vakkas
için beyaz bir sancak bağladı. Harrar seferinde sancağı Mikdad b. Amr taşıdı.[103]
Sefere katılanların sayısı 8 idi.[104]
20 kişi oldukları da rivayet edilir.[105] Kervan halkı 60 kişi idi.[106]
Sa'd b. Ebi Vakkas derki: "Resûlullah (a.s.), bana: 'Ey Sa'd! Harrar'a varıp
kavuşuncaya kadar git! Çünkü, Kureyşîlerin kervanı oradan geçecektir" buyurdu.[107]
Harrar'dan ileri geçmemeyi de tavsiye etti.[108]
Gündüzleri sinip gizlenmekte, geceleri yürümekte idik.
Beşinci günün sabahında Harrar'da
sabahladığımız zaman, kervanı, oradan bir gün önce geçip gitmiş bulduk.
Resûlullah (a.s.) Harrar'dan ileri geçmemekliğimi bana emretmişti. Böyle
olmasaydı, onlara yetişmeyi arzu ederdim."[109]
Mücahidler, hiçbir çarpışma yapmadan, Medine'ye döndüler.[110]
**************************
[57] Vâkıdi, Megâzî,
c. 1, s. 9, İ bn Sa'd, Tabakâtü'l -kübrâ, c. 2, s.
6.
[58] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 245, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s.
6.
[59] İbn Abdilberr,
İstiâb, c. 1, s. 370.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/189.
[60] İbn Habıb,
Kitâbu'l-muhabber, s. 271.
[61] Abdurrezzak,
Musannef, c. 5, s. 358-359, Ebu Dâvud, Sünen, c. 3, s.
156.
[62] Ahm ed b.
Hanbel, Müsned, c. 1 , s. 400, Buhârî, Sahîh, c. 5, s. 2,
3.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/189-190.
[63] İbn İshak.İbn
Hişam, Sire.c.2, s. 245, Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 9, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s.
6.
[64] İbn Sa'd,
Tabakât, c. 2, s. 6, 3, s. 47.
[65] İbn İshak.İbn
Hişam, Sîre.c.2, s. 245, Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 10, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2,
s. 6.
[66] Vâkicidi,
Megâzî, c. 1, s. 11, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 6.
[67] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 9.
[68] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 245, Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 9, İbn Sa'd,
Tabakâtü'l-kübrâ, c. 2, s. 6.
[69] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 9, İbn Sa'd, Tabakâtü'l-kübrâ, c. 2, s. 6.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/190-191.
[70] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 6.
[71] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c. 3, s. 136.
[72] Halebı,
İnsânu'l-uyûn, c. 3, s. 136.
[73] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, Halebî, İnsânu'l-uvûn, c. 3, s. 136.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/191.
[74] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakâtü'l-kübrâ, c. 2, s.
7.
[75] Yakut,
Mu'cemu'l-büldân, c. 3, s. 11.
[76] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/191-192.
[77] Abdurrezzak,
Musannef, c. 5, s. 358, 359, İbn Habîb, Kitâbu'l-m uhabber, s. 271, Ahmed b.
Hanbel, Müsned, c. 1, s. 400, Buhârî, Sahih, c. 5, s. 2, 3, E bu Dâvud, Sünen,
c. 3, s. 156.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/192.
[78] Vâkıdı, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
[79] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre., c. 2, s. 245.
[80] İbn Sa'd,
Tabakât, c. 2, s. 7.
[81] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre,c.2, s. 245, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s.
7
[82] İbn Sa'd,
Tabakât, c. 2, s. 7, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 111.
[83] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre,c.2, s. 241.
[84] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 241, İbn Hazm, Cevâmiu's-Sîre, s. 1
00.
[85] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 241, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/192.
[86] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre,c.2, s. 241.
[87] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7, c. 3, s.
51.
[88] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre,c.2, s. 241.
[89] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7, c. 3, s.
51.
[90] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 242, İbn Hazm, Cevâmiu's-Sîre, s. 1
01.
[91] İbn Sa'd,
Tabakâtü'l-kübrâ, c. 2, s. 7.
[92] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
[93] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 241, Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 10, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2,
s. 7.
[94] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 1 0.
[95] Diyarbekrî,
Târîhu'l-hamîs, c. 1, s. 357.
[96] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 241, 242, Vâkıdî, Megâzî, c.1, s. 10, İbn Sa'd, Tabakât,
c. 2, s. 7.
[97] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 11.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/192-193.
[98] İbn İshak, İbn
Hişam, Sîre, c. 2, s. 242, İbn Hazm, Cevâmiu's-Sîre, s. 1
01.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/193-194.
[99] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 11, İbn Sa'd, Tabakâtü'l-kübrâ, c. 2, s. 7, Belâzurî, Ensâbu'l-eşrâf,
c. 1, s. 371.
[100] İbn İshak.İbn
Hişâm, Sîre,c.2, s. 251.
[101] Yâkût,
Mu'cemu'l-büldân, c. 2, s. 350.
[102] İbn Sa'd,
Tabakât, c. 2, s. 7.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/194.
[103] İbn Şa'd,
Tabakât, c. 2, s. 7.
[104] İbn İshak.İbn
Hişam, Sîre,c.2, s. 251.
[105] Vâkıdî, Megâzî,
c.1, s. 11, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
[106] İbn İshak.İbn
Hişâm, Sîre,c.2, s. 251, Belâzurî, Ensâbu'l-eşrâf, c. 1,5.371, Taberî, Târih, c.
2, s. 259.
[107] Vâkicif,
Megâzî, c. 1, s. 11, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7.
[108] Vâkıdî, Megâzî,
c.1, s. 11, İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 7, Taberî, Târih, c. 2, s.
259.
[109] Vâkıdî, Megâzî,
c. 1, s. 11.
[110] İbn Hazm,
Cevâmiu's-Sîre, s. 1 04, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 111.
M. Asım Köksal,
İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/194-195.
Hiç yorum yok