MOHSEN NAMJOO
Mohsen Namjoo, İranlı
şarkıcı, besteci ve müzisyen. İran’ın geleneksel enstrümanlarından
birisi olan “setar” çalıyor ve İran edebiyatı ve şiirine oldukça hakim.
Derin, etkileyici sesi ve enstrümanından çıkan melodilerin ötesinde
şarkılarının eğlenceli fakat kıvrak sözleri Mohsen Namjo’yu İran
müziğinin “en tartışmalı” ve en cesaretli figürü haline getiriyor.
Müziğinde genellikle İran müziğini jazz,
blues ve rock müziği ile sentezlediğinden, bazı kesimler tarafından
yoğun baskılara maruz kalan ve engellenen sanatçı İran’ın Bob Dylan’ı
olarak nitelendiriliyor. Sanatçının müziğinin İran gençlerinin
hissettiği düş kırıklığını ve hüsranı çok iyi yansıttığı söyleniyor.
Mohsen Namjoo Kimdir?
Namjo’nun çocukluğu İran’ın kuzey bölgesinde dindar bir şehir olan Meşhed’de geçmiş. 12 yaşlarında klasik İran müziğini öğrenmeye başlamış bu şehirde sanatçı. Bir süre sonra batı müziğini dinlemeye başladığında Jim Morrison, Eric Clapton gibi sanatçılar Namjoo’nun dikkatini çekmiş.Felsefe ve edebiyat konularına ilgisi olan sanatçı 1994 yılında Güzel Sanatlar Fakültesine girmiş. Ona göre hayata bakışını değiştiren en önemli şey tiyatro olmuş.
Sanatçı bu konuda şöyle diyor:
“Enstrüman, bir müzisyenin müziğini yapması için yalnızca bir araçtır. Aynı şekilde bir sanatçının sesi de öyle. Fakat iki kalp arasındaki bağı bunlardan hiç biri tek başına oluşturamaz.“Tiyatro eğitiminden sonra dinleyiciyle aramda bir bağ oluşturmayı öğrendim.”
Bir röportajında “İran müziğini
kurtarmak istiyorum. Geleneksel İran müziği çağdaş zamana ait değil ve
yeni nesilleri tatmin etmekte yetersiz kalıyor.” diyor.
Sanatçının müziğinin tınısı İran
müziğine oldukça yakın fakat geleneksel müziğin üzerini kaplamış olan
melankoliyi de müziğinden uzak tutmuş sanatçı. Namjo’nun
Batı müziği ile sentezleyerek oluşturduğu bu tarzı geneneksel İran
müzisyenlerini rahatsız etse de çoğunluğunu entellektüellerin
oluşturduğu hayranları tarafından beğeniyle karşılanıyor.
Namjoo’nun yazdığı
sözler onun müziğini önemli kılan başka bir boyut. Kuşkusuz, sanatçının
sözlerinin birincil kaynağı İran edebiyatı. Öyle ki sözlerdeki derin
çağrışımlar sanki Mevlana Celaleddin Rumi’nin şiirlerini
seslendiriyormuş gibi hissettiriyor. Bunun yanında İran edebiyatına çok
iyi hakim olan sanatçı kendi sözlerini de yazıyor.
Namjoo’nun
popülaritesini ölçmek zor. Çünkü sanatçı İran müziği üzerinde ağır bir
baskının olduğu bir dönemde müzik yapıyor. 1979 yılındaki İslam
Devrimi’nden sonra dini müzikler hariç bütün müzik çalışmları
yasaklandı.
Bu olumsuz atmosferden Namjoo da nasibini alıyor elbette. Bugüne kadar henüz canlı bir konser verme şansını elde edemeyen sanatçı müziğini satabilmek için bir lisans da alamamış. Baskılara rağmen gizli bir şekilde konserler veren sanatçının Cd’leri karaborsada satılıyor ve İran radyolarında şarkıları bir şekilde çalınıyor.
Yenilikçi ve farklı tarzı nedeniyle
Namjoo bu baskıların yanında bir de geleneksel müzisyenlerin baskısı
altında. Namjoo’nun İran müziğini batı müziğiye sentezlemesini absürt
olarak nitelendiriyorlar.
İran’da belirli bir kesim Mohsen Namjoo’nun
müziğini benimsemezken çoğu, sanatçının geleneksel sınırların ötesine
gidip yeni bir şeyler deneme cesaretini gösterdiğini ve İran müziğinde
yeni bir soluk getirdiğini düşünüyor ve onlara göre gelecekte Namjoo’nun
İran müziğine çok büyük katkısı olacak.